Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

fredag den 20. december 2013

Jul på slottet i Oslo

Igår blev det årlige jule-familiefoto taget på kongeslottet i Oslo. Traditionen tro var kongeparret og kronprinsefamilien samlet - dronning Sonja og Mette-Marit i deres folkedragter, og mændene sirligt klædt i jakke og slips. Alt i alt, en fotografering der tilsyneladende lignede sig selv fra alle de øvrige år. Og dog. Det er svært at se udenom rygterne her, for dette års billeder skiller sig alligevel ud fra de tidligere års billeder. Det hele virker mere opstillet og iscenesat - det er sådanne billeder selvfølgelig tit, men her er det mest personerne på billederne, jeg fokuserer på. De virker alle mere stive i det, hvor de netop altid plejer at fremstå afslappet. Jeg ser en flok voksne, der har hentet et smil frem i dagens anledning, for at fremstå glade for børnenes skyld - det er jo trods alt jul lige om lidt. 

Specielt Marius ser meget stiv og ikke særlig glad ud, synes jeg. Han er næsten 17, og dermed dårligt nok et barn længere, så mon ikke han er klar over hvad der foregår? Hvis der altså foregår noget... 
Kommer der en skilsmisse bliver det næppe på denne side af nytår, og Ingrid Alexandra har fødselsdag i januar, så sikkert heller ikke før den er passeret.... Er det tilfældet, synes jeg faktisk det er synd med alt det her spillen skuespil. For alle parter.


   Julen 2008
   Julen 2009

   Julen 2011

2 kommentarer:

  1. Nu har jeg ikke fulgt med i debatten omkring en forestående skilsmisse. ved ikke engang hvor du finder eller har de oplysninger, jeg betvivler heller ikke dine ord, for en royalist må vide det! Men synes nu marius altid har set lidt sammenbidt ud på billeder.
    Og jeg håber virkelig at det kun er en and med deres skilsmisse, men det sker jo for mange i dag, desværre. er det i øvrigt dig der er fotografen til alle de dejlige billeder du lægger ud, for i så fald skal du have en stor ros med på vejen. du er dygtig til dit job. Godt nytår. Ser frem til endnu flere gode billeder og små anekdoter fra din hånd i 2014.
    vh Inge Birte M

    SvarSlet
  2. Hej Inge Birte
    Godt nytår til dig også, og tak fordi du følger med herinde på bloggen :-)
    Jeg finder mine oplysninger på forskellige udenlandske forums, og ved også at rygter hurtigt kan opstå og bygges til. Desværre. Men synes der er meget der fortæller at noget ER galt deroppe, men håber at det er noget de trods alt kan løse - andet synes jeg ville være sørgeligt.
    Det er i øvrigt ikke mig der er fotografen bag billederne herinde - teksten er dog mine egne ord :-)

    SvarSlet