Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

torsdag den 8. maj 2014

CARE Prisen 2013 til prins Joachim

Igår eftermiddags klokken 16.00, modtog prins Joachim CARE Prisen 2013, for 25 års engageret arbejde i udviklingsorganisation CARE Danmark. Det skete i København, og ved sin side havde han sin smukke hustru, prinsesse Marie.


Prins Joachim modtog CARE Prisen 2013 for sin ekstraordinære indsats og tro tjeneste for CARE Danmark. I løbet af sine 25 år som protektor har prinsen som den eneste i organisationen – ud over generalsekretær Niels Tofte – besøgt alle CARE Danmarks samarbejdslande.

I  forbindelse med prisoverrækkelsen, afslørede billedkunster og ambassadør for CARE Danmark, Mikael Melbye, et stort portræt, som han har malet af prinsen. Maleriet viser prins Joachim, som han ser ud, når han er i felten med CARE Danmark. Billedet er en foræring til CARE Danmark fra billedkunstneren.

”Jeg kan se en CARE-situation der. Det ligner mig. Det har jeg også fået prinsesse Maries ord for,” sagde Joachim om det flotte billede. - Og i sin takketale sagde han bl.a.: "Det er en helt speciel ære, og det er med stor ydmyghed, at jeg modtager prisen. De 25 år, hvor jeg har været protektor for CARE, har været en fantastisk tid.”

"Det vi ser på de tre kontinenter, og i et utal af forskellige lande, hvor jeg har været gennem de sidste 25 år, det er noget, der rører én. Vi kan desværre ikke gå ud og redde verden med et fingerknips, men vi kan gøre den til et bedre sted at leve i."

Prinsen kunne også fortælle, at han med undtagelse af sportstrofæer og lignende, ikke har modtaget en pris før:

"Lige præcis denne pris vil jeg gerne blære mig med, så den kommer til at stå prominent derhjemme. For det jeg har set og oplevet med CARE, flytter virkeligt noget. At komme ud at se de forskellige problemstillinger, se hvilken forskel hele det menneskelige arbejde de laver, folder sig ud, og bliver til ringe i vandet, det er rørende.

Jeg vil sige tak, fordi jeg stadig må være med og tak for de fantastiske oplevelser. Her taler jeg ikke kun om geografi, jeg taler især om de menneskelige oplevelser, som jeg har fået sammen med jer og ude i jeres arbejdsområde. Jeg tør godt tage deres navn i mine hænder og sige tak fra alle dem, som I når ud til, og som I hjælper.”


Ingen kommentarer:

Send en kommentar