Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

søndag den 9. juli 2017

Dronning Sonja 80 år

I tirsdags, den 4. juli fyldte Norges dronning Sonja 80 år, og dagen blev blandt andet markeret med afsløringen af en ny skulptur i slotsparken i Oslo - og så skulle fødselaren desuden indvie fødselsdagsgaven fra sin mand; kunstmuseet "Dronning Sonja KunstStall" i slottets gamle stald. 


Det var Dronningens børnebørn, Ingrid Alexandra, Sverre Magnus, Maud Angelica, Leah Isadora og Emma Talullah, der fik æren af at afsløre skulpturen som forestiller dronning Sonja siddende på en bjergtop med rygsækken ved siden af sig. Hun holder en pause på en af sine utallige traveture i de norske fjelde. "Bjerget" som bronzefiguren sidder på er granit fra Hedalen i Valdres, og det er den norske kunstner Kirsten Kokkin der står bag værket som nu står i slotsparken - placeret sådan at Dronningen sidder og spejder op mod slottet. Skulpturen er en gave fra Den Norske Turistforening, som dronning Sonja har været æresmedlem af siden 2007.


Der findes knapt en bjergtop i hele kongeriget Norge, som den tur- og naturglade dronning ikke har besteget - det blev godt understreget af kronprins Haakon da han takkede for statuen med en tale: 

"I vores familie er der en historie, der gentager sig selv igen og igen. Lad mig bruge mig selv som eksempel: Jeg ankommer til en hytte langt væk fra alting; ret stolt af mig selv over at jeg have gået så langt. Jeg bliver mødt af en venlig vært, der siger: "Så rart at se dig! Din mor var her for en måned siden" ... 



Tirsdag aften var der så privat fødselsdagsfest på Bygdøy Kongsgård.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar