Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

torsdag den 11. maj 2017

80-års fødselsdag i Norge - Festmiddag i Operaen

Onsdag aften bød den norske regering på festmiddag i anledning af den dobbelte 80-års fødselsdag. Festlighederne foregik i Operaen i Oslo, hvor statsminister Erna Solberg bød gæsterne velkommen inden middagen gik igang. 

Kongeparet holdt en fælles takketale: 
(Læs hele talen og se videoen i næste indlæg)

"Når man kommer lidt op i årene, er oplevelsesgaver det beste man kan få til sin fødselsdag. En varm tak til statsministeren og regeringen for denne flotte oplevelse, som vi er så heldige at få lov at ele med familie, venner og repræsentanter for vort landet her i aften!" åbnede Kongen.

"Det at Kongen og jeg står sammen her i dag er resultatet af en lang rejse gennem modstand, kærlighed, frustration, venskab, humor – og en god portion stædighed!" fortsatte Dronningen. - "Men da det først blev os, begynte et liv som også for mig er og har vært meget rigt, fyldt med mening og indhold. På en dag som denne takker jeg for et godt helbred, for muligheder, og for at leve i dette land, som vi alle er så glade for."

"Det var nok vanskelig for min far at følge efter min højt ærede farfar. Og det var vanskelig for mig at følge efter min folkekære far. Men i dag takker jeg for muligheden og støtten til at udfylde rollen så den har vært rigtig for mig. Dette havde jeg aldrig klart uden min hustru gennem snart 50 år ved min side. I dag vil jeg derfor sige en varm tak til Dronningen specielt," sagde Kongen og blev mødt af jubel fra salen.

   De to søstre, dronning Margrethe og dronning Anne-Marie fulgtes til fest i Operaen.
   Man får næsten helt ondt af dronning Silvia med det sure væsen hun holder sig til mand!
   Kong Carl Gustaf så ikke specielt feststemt ud da parret ankom til Operaen ... 
   Fra Spanien var det tidligere kongepar, Juan Carlos og Sofía mødt frem og begge 
   virkede særdeles oplagte da de i øsende regnvejr ankom til Operaen onsdag aften.
   Prins Joachim og prinsesse Marie var ankommet til Stockholm tidligere på dagen.
   Prinsesse Märtha Louise fulgtes til festmiddag med grevinden af Wessex, Sophie.
   ... Og kronprins Pavlos havde genfundet sit dejlige smil da han ankom til fest sammen
   med sin kone, Marie-Chantal. Aftenen før var han noooooget stram i betrækket.
   Smukke prinsesse Tatiana og prins Nikolaos af Grækenland.
   Man kunne tydeligt se prinsesse Sofias fine struttende babybule under kjolen.
   Jeg bliver glad når jeg ser dronning (prinsesse) Beatrix og prinsesse Mabel sammen.
   De to ligner et par glade skoletøser der bare hygger sig "max" i hinandens selskab. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar