Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

fredag den 3. oktober 2014

De kongelige i hverdagen; smartphones

Vi laver et lille tema; De kongelige i hverdagen. Med fokus på forskellige ting, som os almindeligt dødelige og de kongelige har til fælles, og vi lægger ud med iPhonen - eller smartphonen ihvertfald, for den er der jo ingen af os der har lyst til at undvære. Kongelig eller ej.

Jeg kan huske at jeg som barn, gjorde mig en del tanker omkring de kongelige og telefoner. Det var vel at mærke længe inden smartphonen blev opfundet...men jeg tænkte altid, fek.s. når jeg så Dronningens nytårstale, om hun mon også talte i telefon engang imellem - og ikke mindst "hvad siger hun så når hun tager den"? - Et af livets heeeelt store spørgsmål jo, men jeg tænkte virkelig meget over det. Sagde hun mon: "Det' Dronningen", "Det' Margrethe", eller ligefrem "Det' Daisy" (hvis hun nu havde nummerviser) :-)

- Sagen er stadig uopklaret, jeg aner det ikke, og i bund og grund er det jo egentlig også lige meget, bare hun svarer, når dem der ringer, ringer...med mindre det er nogen der vil sælge hende et favorabelt mobilabonnement...


- For én ting jeg med sikkerhed ved omkring vores dronning og telefoner er, at hun ihvertfald ikke har nogen mobiltelefon - og heller ikke en god gammeldags Nokia med trykknapper, for den sags skyld - for det har hun selv sagt. Ikke til mig direkte, men i en TV-udsendelse i forbindelse med hendes 40-års regentjubilæum i 2012. Her kaldte hun sig selv for "en gammel kone" og fortalte, at hun hverken bruger mobiltelefon eller internet:

- "Jeg bruger jo telefonen, når det er nødvendigt. Men mine to sønner morer sig også meget over, at jeg ikke har mobiltelefon. Og mine søstre synes også, jeg er noget gammeldags. Jeg har det vældigt godt uden mobiltelefon. Jeg har det så fint med det. Ting med knapper og dippedutter og teknik har altid ligget mig temmelig fjernt."

Så når Dronningen skal ringe til omverdenen, foregår det på en god gammeldags fastnettelefon. Og hun er ikke alene om "teknologi-forskrækkelsen" - hendes søster, prinsesse Benedikte er mindst lige så afvisende overfor al det nymodens pjat, omend hun dog har en mobiltelefon, som hun bruger. Undtagen sms-funktionen.

- "Anne-marie er helt up to date og kan nogen gange være helt fortvivlet og ryste på hovedet over, at hun ikke kan sende en sms til os. Men man er jo så bange for at komme til at slette alt muligt eller gøre et eller andet forkert, så det hele eksploderer," fortæller prinsesse Benedikte i bogen "M - 40 år på tronen."

Anderledes moderne er prinsgemalen. Den gode Henri er sandelig en moderne 80-årig, der er hoppet med på iPhone-bølgen - men det er altså næppe hans hustru der hjælper ham, hvis han sidder fast i Wordfeud eller mangler nogen til at vande sine afgrøder i Hay Day... :-)

   Kronprinsen foreviger fru Mary og veninden Máxima til bryllup i Sverige i 2010...
   ...og er tilsyneladende ret godt tilfreds med resultatet.

   Haakon er ikke bare med på iPhone-bølgen, men også på Selfie-bølgen. Her i Vietnam.
   Dronning Máxima var vældig flittig på iPhonen under vinter-OL tidligere på året...
   ...og til D-dags jubilæum i Normandiet i sommer.
   Hendes mand, kong Willem-Alexander er eftersigende en ret stor teknologi-nørd.
   Kong Felipe ynder også at fotografere hvad der rør sig omkring ham - med sin iPhone.
   Mon Madeleine er ved at ringe hjem til mor...?
   ...Ihvertfald er dronning Silvia her fanget med mobilen for øret.
   "Jeg kan lige få dit nummer". Da Marie-Chantal og grevinde Alexandra
   genså hinanden efter Alex og Joachims skilsmisse, ved prins Christians dåb
   i januar 2006, blev der vist udvekslet telefonnumre. Det var inden iPhonen...
   Til gengæld er Marie-Chantal en af de kongelige der er mest aktiv på det sociale medie
   Instagram - her har hun fanget familiens hund, Alma og dens menneskefar, Pavlos.
   Også Pavlos og Marie-Chantals tre ældste børn, er naturligvis hoppet med på bølgen.
   Her er det Olympia, Constantin Alexios og Achileas-Andreas i Athen tidligere på året.
   Hov, der var Frederik jo igen - for fætter Nikolaos havde lige noget spændende at vise
   på sin telefon, da de mødtes til bryllup i Irland for nylig. Harry er også optaget her...
   Selv Margrethes kollega i England, den stive Elizabeth er med på mobilmoden...
   ...det samme er hendes søn.
   Gud bevare den moderne teknologi :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar