Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

fredag den 11. september 2015

Alexandra og Martin Jørgensen skal skilles

Tirsdag eftermiddag klokken lidt over 16, tikkede en meddelelse fra grevinde Alexandras advokat, Mette Ravn Steenstrup ud i offentligheden; Alexandra skal skilles fra sin mand, Martin Jørgensen, efter otte års ægteskab.


Advokaten oplyser, at det er grevinde Alexandra, der har valgt at indgive skilsmissebegæringen, og at Martin Jørgensen er flyttet fra parrets nu tidligere fælles hjem, på Svanemøllevej på Østerbro i København.

Parret blev gift 3. marts 2007 i Øster Egede Kirke ved herregården Jomfruens Egede på Sydsjælland. Efter brylluppet med Martin Jørgensen mistede grevinde Alexandra sin prinsessetitel, men skulle fremover tituleres Hendes Excellence Grevinde Alexandra Christina af Frederiksborg. 

Hun røg dermed ud af de kongelige rækker, og mistede samtidig de kongeliges ret til ikke at betale skat og moms af de varer, hun køber. Men hun bevarede sin apanage, der i dag udgør 2,1 millioner kroner årligt. Dét kan man jo så mene om, hvad man vil ... Men hun er jo da ihvertfald stadig mor til Regentparrets to ældste børnebørn, prins Nikolai og prins Felix, og på den måde stadig knyttet til kongehuset.


Da Alexandra og Martin blev gift, indgik de samtidig en ægtepagt, som sikrede, at Alexandra ikke skulle dele sin formue i forbindelse med en skilsmisse - en skilsmisse der nu er en realitet, en beslutning der ikke har været nem, men som er truffet af grevinden selv oplyste hun tirsdag til Ritzau:

"Når man bliver gift, så er der mange følelser involveret, og man håber, at det varer for livet, så det er en stor og hård beslutning at tage, men den har jeg truffet nu. Vi har ikke de samme værdier længere, og jeg kunne ikke se os have en fremtid sammen", fortæller grevinden. 

"Når man kan se, at der ikke er en fælles fremtid, og at der er nogle grundværdier, vi alle sammen har i et ægteskab, der bliver for forskellige, så er man nødt til at tage det op til revision".

Grevinde Alexandras to sønner har førsteprioritet for hende: 

"Som den stærke, kærlige mor, jeg altid har været overfor mine børn, vil jeg sørge for, at de bliver så lidt påvirkede af det som muligt og at vi kan få en hverdag til at hænge sammen. Jeg har gjort mig mange overvejelser, og jeg har også løbende fortalt børnene nogle ting, så det ikke kommer helt bag på dem, så jeg synes, at børnene og jeg er klædt godt på til at komme videre så godt, som vi kan", siger hun. 

Grevinde Alexandra er født i Hong Kong, men flyttede til Danmark og giftede sig med prins Joachim i 1995. For hende er der ingen tvivl om, hvor hendes fremtid ligger. 

"Danmark er mit hjem og jeg har altid følt mig hjemme her. Jeg elsker Danmark, og mine børn går i skole her. Så selvfølgelig skal jeg blive her. Det er børnenes og mit hjem. Det er kritisk og vigtigt for mig at give børnene en god og tryg og stabil base", siger grevinde Alexandra der bliver i huset på Østerbro, som hun indtil for nylig har delt med Martin Jørgensen. 

Trine Larsen fra Billed Bladet kalder skilsmissen for en 'trist og beklagelig historie', som ikke mindst bliver hård for 16-årige prins Nikolai og 13-årige prins Felix, som Martin Jørgensen har været reservefar for stort set siden Alexandras skilsmisse fra prins Joachim i 2005.

"Det bliver en rigtig dum tid, også for prinserne. Martin Jørgensen har været en perfekt reservefar for prinserne gennem deres opvækst. Det var ofte ham, der kørte dem i skole, og det så ud til, at de havde et meget tæt og varmt forhold til hinanden. Det er et stort tab for prinserne, at de ikke længere skal have Martin Jørgensen i deres dagligdag". 

Onsdag morgen stod journalister og fotografer på nakken af hinanden netop foran Krebs' Skole i København, da prins Felix skulle møde. Denne morgen var det nemlig grevinden selv der kørte sin søn i skole, og det bliver det nok også fremover - forhåbentlig uden det kæmpe presseopbud, som Felix bestemt ikke så ud til at finde særligt rart! 

   ...og torsdag morgen stod pressen klar igen! - Lad dog drengen være i fred!!!

   Der har hele tiden været en god tone imellem grevinde Alexandra og prins Joachim, og 
   mellem prins Joachim og Martin Jørgensen. Her er Marie, Joachim og Martin i snak til 
   Alexandras 50-års fødselsdag sidste sommer.
   Hele familien fejrede sammen prins Nikolais konfirmation på Fredensborg Slot i 2013
   Både mor og far og papfar var på pletten da Felix havde allerførste skoledag.
   Huset på Svanemøllevej i Hellerup som prins Joachim købte til Alex og drengene efter skilsmissen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar