Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

tirsdag den 8. juli 2014

Alexandra 50 år - en moderne familie til fest

Sidste mandag, den 30. juni, fyldte grevinde Alexandra 50 år. Det blev fejret med en fest i Københavns havn, tre dage tidligere, og blandt gæsterne var prins Joachim og prinsesse Marie, samt kronprinsparret som dog ankom meget sent, efter at have været til Wimbledon i England.

Jeg synes det er SÅ FEDT at se, hvor godt de to par; Alexandra og Martin, og Joachim og Marie ser ud til at komme ud af det med hinanden. Flere gange har vi ses Alex og Marie udveksle kindkys, og der virker også til at være en fin kemi mellem eksmanden og den "nye" mand, som så ikke er så ny længere. Han og Alex blev gift i 2007.


Historien om forretningskvinden fra Hong Kong, der fik en prominent plads i den nutidige historie omkring det danske kongehus, da prins Joachim i 1995 giftede sig med hende, kender vi alle. Hun blev prinsesse af Danmark, og hun påtog sig opgaven med stort alvor. Mange husker blandt andet stadig, hvor hurtigt Alexandra lærte at tale dansk. 

I 1999 blev hun og Joachim forældre til prins Nikolai, og i 2002 kom prins Felix til verdenen. Men i 2004 måtte parret se i øjnene, at deres parforhold ikke stod til at redde, og de besluttede sig for at blive separeret. Ægteskabet blev endeligt opløst ved skilsmisse i 2005. 
Det lyder så simpelt, men det var det ikke. For kongelige bliver ikke sådan bare lige skilt, fordi de kommer i tanke om det - det var et stort, stort nederlag for prins Joachim, og det har absolut været med tunge skridt, at han gik til mor, dronningen, for at "bede om lov" til at lade ægteskabet ophøre!

I 2007 giftede Alexandra sig så med fotografen Martin Jørgensen, som hun (tilsyneladende) allerede kendte da skilsmissen fra Joachim blev en realitet. Eller det gjorde hun, for Martin Jørgensen har flere gange rejst med den daværende prinsesse som kameramand på flere forskellige TV-udsendelser om kongefamilien. Hvor godt de så kendte hinanden, er en anden sag - den lader vi dem om. Men gift blev de, og ved den lejlighed mistede Alexandra sin prinsessetitel, men fik i stedet titelen Grevinde af Frederiksborg. 

I anledning af 50-års dagen, har hun ladet sig interviewe af bl.a. Billed Bladet og Berlingske, og vi bringer et lille udpluk her:

"Uden at det skal lyde negativt, så får vi for hver dag en dag mindre at leve i. Derfor skal vi huske at sætte pris på de dage, der er. Også selv om vi egentlig ikke laver noget særligt. De tanker er kommet til at fylde mere i mit liv," siger grevinde Alexandra. 

"Jeg beundrer de af mine venner, der har fået sendt deres børn godt afsted. Det er det, jeg går igennem nu, og det er sådan en hårfin balance at få det gjort på den rigtige måde og uden at være for meget en hønemor. Jeg tænker også på mine forældre i den sammenhæng. De gjorde det godt i forhold til os tre teenagepiger. Men de må også have været angste. Tænk, man havde jo hverken mobiltelefoner eller noget dengang."

Vil De sige, De minder mest om Deres far eller mor af sind?

"Jeg tror lidt mere min far. Men jeg har også meget af min mor i mig, hun er meget organiseret. Og jo ældre jeg bliver, jo mere forstår jeg alle de gode råd, de gav os, da vi var teenagere eller i tyverne. Nyd livet. Gør det, I føler, I vil gøre i livet. Vær tro mod jer selv. Jeg er den, jeg er i dag, fordi jeg har fulgt de råd. Jeg synes ikke, jeg har prøvet at være en anden.

Min far var et meget udadvendt menneske, meget social. Han elskede at møde nye mennesker, og det gør jeg også. Jeg sætter kæmpe pris på de venskaber, jeg har, men samtidig er det også vigtigt at komme ud af ens comfort zone og møde nye mennesker til en reception eller et foredrag. Min far havde et glad sind, jeg så ham sjældent sur eller ked af det, og det er en fantastisk gave at have. Jeg vil ønske, jeg havde endnu mere af det fra ham.

Men jeg kan se det i vores ældste søn, han har sådan et glad sind, han er ligesom min far. Han vågner hver morgen og er bare glad. Det er begge mine sønner. Men de er selvfølgelig forskellige."

Hvordan tænker De tilbage på det kapitel i Deres liv, hvor De var en del af den danske kongefamilie? 

"Jeg kom fra alt det, jeg kendte, til alt det, jeg ikke kendte. Alt forandrede sig i mit liv. Jeg blev gift, jeg fik en ny familie, jeg kom til et nyt land, jeg skulle lære et nyt sprog og nye omgivelser at kende, danne nye venskaber… Hvor skal jeg stoppe? Alt var nyt. Det var overvældende, men jeg greb det an med åbne arme, fordi jeg kunne godt lide, at tingene forandrede sig på det tidspunkt.

At blive gift er jo en kæmpe forandring, at blive mor er også en kæmpe forandring, så jeg kunne lige så godt tage det hele med på en gang. Det var en utrolig lærerig periode, og jeg synes, jeg er blevet et dybere og mere beriget menneske af de oplevelser og udfordringer, jeg skulle igennem."

Hvordan er Deres forhold til familien i dag?

"Jeg holder stadig utrolig meget af min eks-svigerfamilie, som bød mig velkommen til landet, og jeg har den dag i dag et godt forhold til dem alle. Det er jeg rigtig glad og taknemmelig for. Min egen familie er tæt, men dem har jeg jo ikke her i Danmark, og jeg savner ofte mine søstre og min mor. Så er det rart at have min eksmands familie tæt på. Jeg har også et utrolig godt forhold til ham. Jeg hører så mange sige »Hvor er det godt for børnene, at I har det så godt sammen«. Ja, det er selvfølgelig godt for børnene, men det er også godt for mig, og det er godt for ham."


Og det med alderen?

"Når jeg kigger mig i spejlet, ser jeg en kvinde, der ser tilbage på mig og siger: »Du er ikke 50.« Det kan godt være, jeg ser helt forkert… Jeg dyrker motion et par gange om ugen, jeg prøver at holde mig, så godt jeg kan, og jeg spiser for det meste med sund fornuft, men er ikke fanatisk – man skal også nyde livet.

Men når jeg ser tallet 50 på skrift, tænker jeg: »Hov, det kan ikke være mig.« Jeg tror også, at alder er what you make of it. Der er forskel på en, der er 50 år og aldrig har dyrket motion, har et tungt sind og er meget indadvendt og ensom i forhold til en, som er meget social, har mange venner og dyrker motion. Jeg kan godt sige, hvilken kategori jeg gerne vil høre til. Jeg nyder livet. Jeg synes ikke, 50 skal være hæmmende.

Jeg omfavner livet og er glad for at være der, hvor jeg er. Ergo må jeg også omfavne de 50. Og med 50 år kommer også en form for visdom, som jeg overhovedet ikke havde, da jeg var 30 eller 40."

   Et godt eksempel på en moderne familie, så vi sidste år, da prins Nikolai blev konfirmeret.

   Marie og Alex udveksler kindkys i Tivoli, til en fødselsdag i maj måned i år:

1 kommentar: