Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

lørdag den 16. november 2013

Nyt kongeligt familieportræt

Kunstneren Thomas Kluges maleri "Kongehuset" er det første kongelige familieportræt i Danmark siden 1880'erne. Det har taget fire år at kreere det detaljerige maleri, hvor det var starten kun var meningen at maleriet skulle rumme 11 familiemedlemmer - men så blev Mary gravid, og endda med tvillinger, og senere kom lille Athena også til - og vupti; var de 14.

- Pludselig en dag hørte jeg i pressen, at Mary var gravid, og det farede igennem mig: "Gud, hvad skal jeg gøre, for jeg kan ikke få plads til flere". Siden viser det sig, at det endda er tvillinger, og så bliver der 13 på billedet, og det er ikke noget godt tal. Men så kom Athena, og så var der jo 14, fortæller Thomas Kluge. 
De kongelige skal spejle alle vi andre, så vi kan genkende os selv i dem. Derfor gør det ikke noget, at Vincent er lidt snottet. Sådan er livet jo. Jeg har heller ikke bedt kronprinsen komme med skægstubbe, men nu var de der, og så skulle de selvfølgelig på.

Det er kun Christian, dronning Margrethe og Frederik, der kigger direkte på beskueren. Ifølge Kluge er det et symbol på, at det er det trekløver, som er de vigtigste i familien; den nuværende regent og de to kommende. Christian er ligeledes placeret aller forrest i billedet for at symbolisere at det er ham, der i fremtiden skal bære kongehuset videre.

Maleriet blev afsløret igår på Amalienborg Museet, hvor det kan ses frem til den 2. marts. Derefter tager Dronningen det med hjem til Fredensborg. 




2 kommentarer:

  1. prins Henrik den gamle, kikker da bestemt også på tilskueren.. så den med de 3 hoved personer holder ik..

    SvarSlet
  2. Ifølge kunstneren er det kun de tre hovedpersoner der kigger direkte - men jo, jeg ser det også som om at prins Henrik skuler lidt ud til tilskuerne....han betragter jo nok sig selv som en hovedperson også ;-)

    SvarSlet