Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

torsdag den 8. marts 2018

Anne-Marie & Konstantin - Begyndelsen.

Hun var den første af de tre danske prinsesser, der blev gift. Hun var også den yngste og faktisk en hel del yngre end de fleste danske brude. Men hun var forelsket! Dybt forelsket. Og så var der jo ingen vej udenom ... ❤️

Faktisk friede den flotte græske Kronprins allerede til den unge, smukke danske Prinsesse, da hun kun var 15 år. De to var allerede blevet forelskede, da de mødte hinanden et par år tidligere, men Kong Frederik mente dog, at hans datter skulle vente med at gifte sig til hun fyldte 18 år. Det gjorde hun den 30. august 1964 og den 18. september samme år blev hun gift med sin elskede Konstantin, som i mellemtiden var blevet konge. 

I et interview med ALT for damerne i forbindelse med hendes 70-års fødselsdag i 2016, fortæller Dronning Anne-Marie selv sin historie:

"Jeg mødte Kronprins Konstantin, som senere blev min mand, første gang, da jeg var 13 år. Han og hans familie kørte rundt i Europa og besøgte forskellige slægtninge – vi er jo alle i familie med hinanden på kryds og tværs – og jeg kan huske, at jeg syntes det lød så spændende med Grækenland. Så fjernt. Jeg havde aldrig været der. Der er en særlig forbindelse, en særlig tråd, når man er i familie med hinanden, og derfor var det meget hyggeligt og nemt at lære vores græske familie at kende. Jeg tænkte ikke videre over vores første møde, men jeg har senere fået at vide, at min ­kommende svigerfar åbenbart fik øje på mig ved det besøg og sagde til sin kone, at jeg måske ­ville være noget for deres søn en dag. Og det er jo ret morsomt at tænke på i dag."

"Jeg blev konfirmeret som 14-årig og om efteråret, da jeg var blevet 15, mødte jeg Kronprins Konstantin igen. Han havde vist set mit konfirmationsbillede og ville g­erne mødes med mig, så han fandt på en eller anden undskyldning – noget med sejlsport – for at komme herop. Men igen, jeg var stadig så ung, så det var bare sjovt og hyggeligt at møde ham, men der må dog alligevel have været et eller andet, for jeg kan tydeligt huske det besøg."

" I januar 1962 holdt mine forældre et selskab for mine søstre, men jeg var med, selvom jeg egentlig var lidt for ung. Kronprins Konstantin var også med, ligesom der var slægtninge fra England, Italien og Sverige. Det er svært at sige, hvad der helt præcist skete, men i hvert fald sørgede min kommende mand for, at jeg blev inviteret med som brudepige til hans søsters bryllup senere på året. Han ville have mig til Athen. Og ja, derfra var det ret indlysende, at der var noget imellem os."


"Konstantin friede til mig en aften i Norge i sommeren 1962. Jeg sagde ja, men jeg sagde også til ham, at han for Guds skyld ikke måtte sige noget til mine forældre endnu. Det er mærkeligt at tænke på, men jeg fortalte det ikke til nogen, heller ikke til mine søstre. Jeg følte vist, at det skulle være min hemmelighed, og jeg tror også, at jeg tænkte, at det måske var den forkerte rækkefølge, at jeg som den yngste, havde fundet en mand først.

"Mine forældre fik ikke noget at vide, før Kronprins Konstantin kom til Danmark i januar 1963. Han bad om en samtale med min far, for at anmode om lov til at blive gift med mig. Min far åbnede en dør ind til et lille toilet og sagde: "Gå lige derind, jeg må tale med min kone", og så låste han døren! Men ja, det endte jo godt, alle blev så glade, og mine forældre holdt meget af min mand. Min far var faktisk virkelig begejstret, han satte meget, ­meget stor pris på Konstantin. Jeg tror, at han var glad for, at der kom en mand ind i ­familien i stedet for alle de piger."

"Vi ville egentlig gerne giftes med det samme, men vi måtte vente, til jeg blev 18 år, for ellers skulle jeg have kongebrev, og det kunne der ikke blive ­tale om, sagde min far. I dag kan jeg se, at han havde fuldstændig ret, jeg var jo meget, meget ung. Der skete efterfølgende det sørgelige, at Konstantins far døde, hvilket betød, at Konstantin blev konge og vores bryllup fremskyndet ..." 


💍🇬🇷 Forlovelsesringen var naturligvis i de græske farver; en dobbelt ring med to blå safirer omringet af diamanter:Det nyforlovede par og deres familier i Athen 1963:Det kommende brudepar på besøg i Danmark ugen før deres bryllup:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar