Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

torsdag den 8. marts 2018

Anne-Marie & Konstantin - Brylluppet 💙

Den smukke 18-årige danske Prinsesse sagde ja til sin seks år ældre forlovede, den flotte græske konge en steghed fredag den 18. september 1964 i den græske hovedstad Athen. Men de 38 graders varme kunne ikke lægge en dæmper på hverken brudeparret, gæsterne eller tilskuernes store glæde, overalt i Athens gader var der stor jubel; det her var et sandt eventyr! 

For første gang i historien blev et kongeligt bryllup vist i tv og biografer, og set af millioner af mennesker i mange lande.

Mere end 1.200 gæster deltog i brylluppet, herunder mange medlemmer af kongelige og ædle familier fra hele verden. Ifølge New York Times omfattede gæstelisten "otte regerende monarker og deres ægtefæller, to tidligere konger, mere end 55 prinser og prinsesser, og statsoverhoveder og repræsentanter fra mere end 87 lande".


Klokken 10.30 ankom Kong Frederik og hans yngste datter, Prinsesse Anne-Marie til Athens græsk-katolske domkirke Mitropolis, og bruden strålede i en brudekjole designet af Holger Blom og Jørgen Bender i enkel silhuet i silkeduchesse, med høj talje efter græsk inspiration og et slæb på seks meter. 

Brudesløret af irske kniplinger var det samme som Anne-Maries mor, Dronning Ingrid bar ved sit bryllup i Stockholm den 24. maj 1935 - og hendes mor Kronprinsesse Margareta ved sit bryllup i St. Georges Chapel i Windsor den 15. juni 1905. Siden er det blevet brugt af begge Anne-Maries søstre, hendes datter Prinsesse Alexia, niecen Prinsesse Alexandra af Berleburg og Kronprinsesse Mary ... 


Efter vielsen og karretturen gennem byen, var der middag på Athens kongeslot, hvor gæsterne blandt andet blev budt på søtungefilet i karrysauce, indbagt oksemørbrad, gåselever med cumberlandsauce og chokoladeis med frugt.

I sin tale til sin yngste datter og sin nye svigersøn, lagde Kong Frederik ikke skjul på sin begejstring over sin datters valg af ægtemand:

"Drag ud, mit barn, til de varme lande. Stift dit og Tinos hjem. Jeg vil give dig et godt råd med på vejen; Tag mor som dit forbillede. Bliv lige så stor en støtte for Tino, som mor har været og er det for mig ...

Min kære Tino. Vi overgiver Anne-Marie i dine hænder, i fuld tillid til, at du vil gøre hende lykkelig og beskytte hende, ligesom hun for sin del vil gøre sit yderste for at gøre dig lykkelig. Hun kunne ikke have truffet et bedre valg. Ingrid og jeg, vi holder ikke bare af dig, vi elsker dig simpelthen! Gud velsigne og beskytte dig og Anne-Marie gennem alle jeres dage." 

Til ALT for damerne i efteråret 2016, fortæller Dronning Anne-Marie: 

"Vi blev gift i Athen den 18. ­september 1964, knap tre uger efter min 18-års fødselsdag. Det lyder nok mærkeligt, men for mig var det ikke så besynderligt at skulle giftes med en konge, jeg kom jo ud af den samme type familie. ­­­Jeg vidste, hvad det hele drejede sig om. Selvfølgelig var det et andet land, et andet sprog, en anden mentalitet, men selve institutionen var jeg jo vokset op med. Og når man er 18 år, er man vildt begejstret for alt, hvad der er nyt og spændende. Jeg var bare glad for endelig at være i Grækenland. Folk var søde, varme og imødekommende. Og der var en spontanitet, som jeg ikke helt var vant til, men jeg sugede til mig og var meget betaget af det hele."

Parrets tid som konge og dronning i Grækenland blev dog kort.

Allerede tre år senere, i december 1967, flygtede de i eksil i Rom, efter at et modkup mod den militærjunta, der tidligere på året havde taget magten i landet, kiksede. I 1973 blev de afsat og flyttede til London, og i 1974 blev det græske monarki afskaffet ved en folkeafstemning.

Familien kalder sig stadig ved deres titler, ligesom man også på Glücksborgernes stamtræ på det danske kongehus' hjemmeside betegner parret som konge og dronning af Grækenland, og altså ikke med det negativt-klingende "Eks" foran. 

Bruden gør sig klar inden vielsen sammen med  din mor Dronning Ingrid og sine to søstre, Prinsesse Margrethe og Prinsesse Benedikte:

🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷💙🇬🇷


Ingen kommentarer:

Send en kommentar