Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

fredag den 23. juni 2017

Kronprinsesse Victoria fylder 40 år

Torsdag den 14. juli 1977 var Karolinska Sygehuset i Solna i Stockholm, omringet af journalister. Klokken 21.45 nedkom dronning Silvia nemlig med en lille pige; kongeparrets førstefødte, som nogle år senere blev Sveriges kronprinsesse. 

Denne sommer er det 40 år siden ...

Den 14.-15. juli fejres kronprinsesse Victorias fødselsdag i stor stil i den svenske hovedstad, og forhåbentlig med deltagelse af mange andre europæiske kongelige, så vi alle kan dvæle ved de mange smukke kjoler, hatte, mm. 

I forbindelse med den kommende 40-års fødselsdag har det svenske nyhedsbureau TT lavet et interview med kronprinsessen: 


Hun modtager os på Haga Slott under en smuk for-sommer himmel. Kronprinsessen er klædt i mørkeblå jakkesæt, hendes hår er samlet i den sædvanlige stramme knold og hun smiler. Hun beskriver sig selv som "lidt træt." Interviewet bliver lavet på en glasoverdækket veranda - eller en udestue som vi nok ville kalde det herhjemme - som ligger i den private del af haven bag slottet. En stor trampolin er placeret ved siden af, og i sandkassen på legepladsen flyder det med farverigt plastik legetøj.

Det er en helt særlig følelse for kronprinsessen og hendes familie, at være bosat på Haga: - "Jeg har aldrig haft mulighed for at møde mine bedsteforældre, så at bo her på Haga, som jeg ved betød meget for dem, det føles helt utrolig specielt. Det føles lidt som at komme til at kende dem," siger Kronprinsessen.


For lidt over fem år siden, gik drømmen om at blive mor i opfyldelse, da prinsesse Estelle blev født. Og sidste år kom lille prins Oscar til. - "Jeg vil virkelig gerne være en 'tilgængelig mor', en mor der er til stede, og en mor, der er en god rollemodel også." Men moderrollen skal kombineres med den professionelle rolle som kronprinsesse og kommende dronning for sit land, og det er ikke altid let. Nogle gange kan det bedst beskrives som en sorg, det hun går glip af: - "Du går glip af mange fine stunder med børnene. Jeg hører til dem, der er meget omhyggelig med at dokumentere børnenes opvækst. Jeg forsøge virkelig aktivt at observere og nedskrive de små ting, der sker," siger hun.

Kong Carl Gustaf og dronning Silvia var ofte fraværende under deres tre børns opvækst, og kongen har tidligere givet udtryk for, at han håbede Victoria kunne være mor "så meget som muligt og tage hånd om sin familie, inden det er hendes tur til at tage over."


- "Det er lidt en anden tid, vi lever i. Der er en større forventning om, at du skal være mere hjemme med børnene ... Det hjælper os også, at der er en forståelse for, at vi - nu når vi har små børn - kan ikke være væk så meget som vi kan, når børnene bliver ældre," siger hun. 


TT: Hvordan ville Kronprinsessen beskrive prins Oscar og prinsesse Estelle?

- "Oscar er meget rolig og iagttagende. Lidt reserveret, men frygtløs, meget social - og så elsker han sin storesøster. Estelle er så fuld af liv. Hun elsker andre mennesker, er selvsikker, social, har en dejlig humor, og er enorm omsorgsfuld. Jeg har ihvertfald ikke kedelige børn!"  



I sit hverv som kronprinsesse, forbereder Victoria sig også på at skulle overtage tronen en dag: 

- "Min livsopgave er at tjene Sverige. Det lyder måske prætentiøst på nuværende tidspunkt at sige det, men det er virkelig, sådan jeg føler! Jeg ser på mine forældre og deres utrættelige arbejde og med hvilken glæde og interesse de går til opgaverne på. Jeg håber, at jeg kan komme til at have den samme glæde, som de har, når jeg når deres alder."


TT: Hvad tænker De om dét at fylde 40? 

- "Ahhh ... Tiden går for hurtig. Jeg føler mig ikke på nogen måde som en der fylder 40. Men prinsesse Lilian sagde altid, at det er hvor gammel du føler dig, der tæller, ikke hvad der står på papiret."


TT: Hvad ønsker Kronprinsessen sig så allermest selv? 

- "En lang sommer. Jeg er meget klar til sommerferie lige nu," slutter kronprinsesse Victoria.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar