Tomorrow's crowned heads

Tomorrow's crowned heads

onsdag den 14. maj 2014

Marys rubiner

Fire dage før sit bryllup med kronprins Frederik, fik Mary - som jo dengang bare var en helt almindelig pige fra Australien - overrakt en helt særlig gave, nemlig det imponerende rubinsæt, som hun bar ved en gallaforestilling i Det Kongelige Teater samme aften. Det var, efter eget udsagn, ganske overvældende for den kommende kronprinsesse:

"Da jeg fik rubinsættet af min mand og min kommende svigermor, var jeg meget overvældet. Jeg havde aldrig set sådan et smykkesæt før. Og for mig, som nytilkommen i den kongelige familie, at tænke på, at det skulle jeg bære - det var en overvældende tanke."

"Første gang føltes det bare nyt og anderledes at have så usædvanlige smykker på. Alt var nyt, og der skete så meget omkring mig. Det var ikke kun juvelerne, det var betydningen af hele begivenheden, af hele den tid jeg var igennem. Først havde jeg fornemmelsen af, at rubinsættet kun var til låns. Men med tiden er jeg begyndt at føle, at jeg kan bære det i min egen ret. Nu er det meget mere "mit", og jeg bærer det...som kronprinsesse Mary."

At kronprinsessen i dag har bedre overblik over de smykker, som følger med hendes rolle, gør, at hun har fået mod på at ændre på rubinsættet, så det passer hende bedre. Blandt andet har hun fået selve tiaraen lavet mindre, så den bedre passer til hendes stil, og hun har også fået fremstillet en ring til sættet.

"Hvor dronning Ingrid gerne bar hele sættet, har jeg i de seneste år valgt at bære det i mange variationer. Til at begynde med ønsker man jo ikke at fornærme nogen, og derfor bar jeg hele sættet. Men siden har jeg diskuteret brugen af det med min svigermor, og hun er jo også meget kreativ i sin måde at bære smykker på. Jeg kan godt lide at lege med brugen af smykkerne." 

Dronning Ingrid fik i øvrigt sættet i bryllupsgave af dronning Alexandrine, tilbage i 1935, men sættet bar allerede da på en masse historie. Det var præcist 200 år gammelt det år (2004) hvor Danmarks kommende kronprinsesse Mary, overtog det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar